تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آبان 1403 - 11:30
کد خبر : 129617

بخت «هتل ایران» سفید می‌شود؟

واگذاری بنای میراثی مرکز رشت به بخش خصوصی

واگذاری بنای میراثی مرکز رشت به بخش خصوصی
بنای تاریخی هتل ایران با معماری نئوکلاسیک روسی در سال ۱۳۰۸ در مجاورت عمارت بلدیه رشت ساخته شد؛ این بنا که پس از انقلاب کاربری اداری پیدا کرد، در حال احیا و مرمت است.

جارستان:  بنای زیبای هتل ایران که تا پیش از این تنها پوسته خارجی آن سالم مانده بود، حالا در میان داربست های فلزی قرار گرفته و قرار است پس از مرمت دوباره با کاربری هتل، پذیرای گردشگران باشد. از شهریورماه گذشته، شهروندانی که به میدان شهرداری می‌ آیند، یکی از مجموعه بناهای‌ میراثی مرکز رشت را در حال مرمت می بینند و روزانه کارگرهایی را مشاهده می‌کنند که بر داربست ایستاده و درب و پنجره‌های چوبی را در محل خود نصب می‌کنند.

 

مهری شیرمحمدی در ایسنا نوشت: مقابل درب ورودی می ایستم، بلندای مرتفع عمارتی که دو طبقه اصلی و یک نیم طبقه دارد، یادآور روزهایی است که معماری گیلان در آغاز قرن پیش، دچار تحول شد و معماری نئوکلاسیک روسی با آن گنبدهای پیازی شکل‌اش، عرصه را بر معماری سنتی گیلان تنگ کرد. حالا وجود ۴ ساختمان تاریخی ساخته شده در دوره پهلوی اول- که معماری نئوکلاسیک روسی دارد- بر زیبایی پیاده راه مرکز رشت افزوده است

 

بالای داربست هایی که به بالکن کلاه فرنگی نزدیک است، پرده ای نصب شده و قدردان شکیبایی شهروندانی است که سالهاست انتظار کشیده اند تا بخت هتل ایران مانند نمای ظاهری‌اش سپید شود. روی پرده نوشته شده:«مرمت و احیای هتل ایران رشت، عرصه ۱۰۰۰متر مربع، دوره پهلوی، آغاز پروژه شهریور۱۴۰۳ و پایان مرمت شهریور۱۴۰۴».

 

از درب چوبی، وارد عمارت می شوم؛ از همان دیوارهای الحاقی ورودی بنا، معلوم می‌شود هتل ایران قرار نیست به شمایل۱۰۰ سال پیش خود بازگردد. وقتی سفرنامه‌ها را مطالعه می‌کنم، نوشته شده که در طبقه اول هتل ایران؛ پذیرش هتل، رستوران و کافه بوده و اتاق های اقامت در طبقه دوم بوده است. اما اکنون به محض ورود به هتل، باید از پله ها بالا رفت و به طبقه دوم رسید و طبقه اول این بنای تاریخی- که بعد از انقلاب به واحدهای تجاری تبدیل و به افراد غیر واگذار شده- همچنان قرار است تجاری بماند و سرمایه‌گذار بخش خصوصی- که بنای هتل ایران را از طریق صندوق احیا در اختیار دارد- تنها قرار است طبقه دوم را احیا نماید.

 

«هتل ایران» یا با نام قدیم‌ آن، «هتل اروپا»، زیباترین هتلی بود که در جوار عمارت بلدیه رشت بین سال های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴خورشیدی ساخته شد. این بنای ارزشمند، به‌خاطر همسانی معماری با دیگر بناهای مرکز شهر، خرداد ماه سال ۱۳۵۶ و به شماره ۱۵۱۶ در فهرست آثار تاریخی ثبت شد. بعد از انقلاب۱۳۵۷، در این ساختمان دخل و تصرف های زیاد از جمله تغییرکاربری طبقه اول به واحدهای تجاری در بنا رخ می دهد. درسال ۱۳۷۷ هتل ایران به اداره میراث فرهنگی واگذار می‌شود و از سال یاد شده تاکنون، مدیران دوره های مختلف میراث فرهنگی وعده تغییرکاربری این عمارت تاریخی را داده‌اند. شهروندان، سال‌ها منتظر تبدیل این ساختمان به «موزه مردم شناسی» بودند که سال گذشته مدیر کل میراث فرهنگی گیلان، اعلام کرد این بنا از طریق صندوق احیا، به بخش خصوصی واگذار شده است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.